Snor-en-Co.reismee.nl

Daar boven op die ber-rug ....

Als een blok hebben we geslapen, maar de nacht was toch nog wat te kort om de schade in te halen. Een beetje nieuwsgierig was ik wel waar we beland waren, en dus snel de kleren aan en naar buiten. De zon schijnt,  de lucht is blauw en rond 9 uur is er al een aangename temperatuur. Jurkjesdag ! DAT is lang geleden.

Buiten kijk ik op een kleine tuin, en ons appartement is samen met 2 andere kamers gelegen naast het fris geel/witte hoofdgebouw. “Onze” veranda is begroeid en er staat een bankje met kussens. De bloempotten maken het geheel af. Het hoofdgebouw is klassiek, met luikjes voor de ramen, en een mooi sierlijk stalen hek op het balkon. Heel tof !

Een ontbijtje in de kleine sfeervolle ontbijtruimte moest onze innerlijk machine een beetje een zetje geven. Eitje, kopje thee, en bedenken hoe we vandaag onze nauwelijks aanwezige krachten gaan verdelen.

Rond 10 uur werd onze vakantie-auto gebracht. Een joekel van een kneiter van een Toyota, met het stuur aan de verkeerde kant. Dat wordt weer een uitdaging. EN links rijden, en dat OOK nog in een grote stad als Kaapstad. Niet aan denken, niet aan denken. De administratieve bijkomstigheden werden geregeld, ik kreeg de sleutel in mijn handen, en dat was dan dat. Nou stond het monster buiten de hekken van ons verblijf. Ik wilde um als probeersel alvast naar binnen rijden. Ik open de deur, stap in, aan de vanuit Afrikaans oogpunt goeie kant, en wil mijn sleutel in het slot steken. Zit er geen sleutel aan mijn hanger ! Sta je toch even gek te kijken. Ik nog zoeken naar een drukknopje om de sleutel tevoorschijn te klikken. Ook onvindbaar. Gekkigheid ! Een beetje stom giechelend stap ik uit, en besluit hulptroepen in te schakelen. Blijkt er in dit vehikel gewoon een aan/uit knop te zitten. Voel je je toch ff suf. Over de linkerschouder.

Veel belangrijker is ... WAT te doen vandaag. We hebben een aantal opties, en besluiten uit de opties vandaag naar de Tafelberg te gaan. Het weer is prima, en kansen moet je grijpen. De tickets worden voor ons online geregeld. Ook de taxi wordt voor ons gebeld, want er schijnt nogal een parkeerprobleem te zijn. Voor Snor is het niet handig als er nog een flink stuk gelopen moet gaan worden.

Nog sneller dan wij onze tas kunnen pakken. blijkt de taxi er al voor ons te staan. Turbo actie zeg. Het is een taxiritje van max.  een minuut of 10. De rij met geparkeerde auto’s langs de weg maakt inderdaad duidelijk dat er voor deze bezienswaardigheid een flink parkeerprobleem is. Wij worden voor de ingang van de kabelbaan afgezet. Dat het de nummer 1 attractie is, lijkt me duidelijk. De rijen wachtende toeristen is e-nor-rum !

Ook nu blijkt de stok van Snor weer over magische krachten te bezitten (en ja, dit klinkt natuurlijk wat dubieus, maar zo is het niet bedoelt :-D)  We passeren de lange rij, stappen in een kleine lift richting de kabelbaan, en staan spontaan vooraan in de rij. Je zou je bijna schuldig voelen, want de mensen achteraan de rij zijn pas over 1,5 a 2 uur aan de beurt voor de rit naar boven. Wij wachten nog een paar minuten, en stappen dan in een grote rode ronde cabine.

We bemachtigen een plek bij het open raam en kijken recht naar ons eindpunt bovenop de Tafelberg. De deuren sluiten, en geruisloos en snel gaan we omhoog, EN blijkt het plateau waar we op staan te draaien ! Zo komt iedereen even voor het verfrissende open raam te staan. Geweldig slim. Eenmaal in “het zwarte gat” van het eindstation, worden we uit de cabine gebonjourd en de volgende lading toeristen mag mee terug.

Op de berg is het razend druk. Alle nationaliteiten zijn nieuwsgierig naar deze attractie. Ik kom nog een heel rij Afrikaanse schoolkinderen tegen die een uitje hebben met wat Engelse scholieren. Gezellig kletsend laat ik ze voorbij lopen. DAT zijn nog eens schoolreisjes. Wij gingen vroegen naar de dierentuin. Dan is de Tafelberg andere koek.

De lucht is helder en het uitzicht over Kaapstad is gedenkwaardig. De stad is enorm en bestaat vanuit dit oogpunt uit duizenden Madurodamhuisjes

de haven is goed zichtbaar, en de kleur van de zee is prachtig. Vele toeristen maken selfies, en gaan het liefst op de steilste klif staan met de handjes in de lucht (ik moet toch altijd weer aan de Titanic denken ; “I’m the King of the World”)

Er zijn niet heel veel bloemen (meer)  te vinden, maar soms knalt er een rood exemplaar tussen de rotsen op mijn vizier. Salamandertjes zie ik regelmatig voorbij schieten, en sommige poseren even braafjes.

De Kaapstadkant van de Tafelberg is druk bezocht. Het pad is prima begaanbaar, al is de warmte in combinatie met het trappen lopen nog wel een dingetje voor Snor. De zon fikt behoorlijk, en al zitten we op 1000 meter hoogte, koeler lijkt het niet vergeleken met de "begane grond" en veel schaduw is er ook niet. De wind is ook niet overal en zoals heel vaak tijdens onze uitjes, ontbreken er bankjes om even te rusten. Reden genoeg voor Snor om halverwege de route terug te gaan, om wat af te koelen, wat te drinken en uit de zon te zijn.

Ikzelf ga met wat lood in de schoenen in mijn uppie verder. Benieuwd op wat er komen gaat, en wat er aan de andere kant van deze berg te zien is. Het uitzicht aan de andere kant is er 1 waar mijn hartje sneller van gaat slaan. Rotsen, diepte, groen, de begroeiing, en toch net wat minder toeristen. Geweldig !!

Na een snelle blik snel ik terug richting Snor. Die heeft bij het restaurant een plekje in de schaduw gevonden en ik duik naast hem. Even wat eten en drinken en genieten van het uitzicht. Snor heeft weinig energie meer om toch nog even verder de berg over te wandelen, en dus ga ik nog voor de lange route. Duurt een uurtje, en ik kan nog even kijken of ik nog meer moois kan spotten.

De contrasten, de diepte, de stenige route, de kustlijn, en het pad zelf is net even iets dynamischer (of zou dat door mijn slippertjes komen). Ja, dit is wel echt heel mooi, en ik ben blij dat ik toch nog even het rondje heb af kunnen maken, anders had ik het mooiste plekje van de Tafelberg gemist !

Na de ronde was het tijd terug te keren naar Snor.

Ook nu weer een lange rij om naar beneden te gaan, maar die rij is ook nu niet voor mensen met stok. Die mogen weer voorpiepen, waarvoor dank ! Draaiend in onze cabine staan we in een poep en een zucht weer beneden, waar de temperatuur toch wel een stukkie hoger is dan OP de berg. Zwetend besluiten we met de taxi terug te gaan naar ons verblijf. Daar zet ik het witte bakbeest op zijn plekje binnen de muren van ons verblijf, schreef een stukkie blog, zwaaide naar mijn meissie thuis en verder was het een beetje chillen voor we aan ons avondeten gaan.

Vanwege het gemak van het "voor de deur afgezet worden" hebben we ook voor ons avondmaal een taxi geregeld. Voor 6 euro werden we bij de Victoria en Albert Waterfront gedropt in een drukte van jewelste. Een overload aan restaurantjes, sjieke en minder sjieke winkeltjes, wat straatoptredens, een reuzenrad, veel toeristen en een flinke haven Van hieruit kun je ook naar Robbeneiland, maar dat slaan we toch over. We lopen wat rond, en belanden bij een Grieks restaurant met uitzicht op de haven en de Tafelberg. Prima !

Het is ondertussen half 8 geweest, en omdat je flink trek hebben, besluiten we OOK een voorgerecht te nemen. Kan ons het schelen. Snor besteld Calamaris en ik ga aan de Bruschetta, en we zijn er blij mee. Ondertussen gaat het licht buiten uit, en is de haven gehuld in gezellige verlichting. We worden beloond met een mannetje die niet onverdienstelijk klassiek zingend de terrassen langs gaat. De wind steekt later op de avond flink op, en ineens ben ik blij met een sjaaltje die ik om kan slaan. Snor is aardig verbrand. Zijn nek is zo rood als een kreeft, en de blosjes op zijn wangen zijn geen blosjes van plezier. Die zijn gewoon OOK verbrand, dus hij frist van dat windje juist lekker van op. Ons hoofdgerecht frist er ook van op, en dus moeten we een beetje dooreten voor het echt koud is. Het is best smakelijk, maar we concluderen dat je voor een Grieks maal, toch echt gewoon richting Griekenland moet.

Na het avondmaal lopen we even door het overdekte winkelcentrum, omdat Snor daar altijd zo blij van wordt. De meeste winkels sluiten, dus lang blijven we niet. Vind ik persoonlijk niet zo erg :-). Wat wel grappig was, dat we een winkel ontdekte die "Melissa" heette. Natuurlijk moest er even gespiekt wat er verkocht werd, en eigenlijk …. HAD ik het kunnen weten …. schoenen !

Nadat de taxi ons weer keurig thuis heeft afgezet, concludeer ik dat we een prima eerste vakantiedag hebben gehad vol mooie nieuwe herinneringen. Tevreden lig ik in mijn mand …. te bedenken wat we morgen zullen gaan doen ….

Joke

Yeahhh, ze zijn er weer !!!
Mooi Co & Snor ;) we gaan weer (mee)genieten...

Melissa

Leuk leuk leuk :)

Meert

Heerlijk weer om mee te mogen! (lezen en kijken) Wat zijn de foto's weer mooi! kus!

Mimi

Wauw meid, dit is pas dag 1 en al zo mooi. Niet te bedenken dat jullie het WARM hebben en wij hier in dat kikkerland zo kil. Lekker genieten

Daniel

Weer super jaloers hoor. Geniet er van 👍🏾

mammaja

Fijn: positieve woorden en mooi weer en prachtige foto's. 't Kan niet positiever. Ik verheug me 's morgens al op je blog. Ga vooral zo door, ik geniet ervan. Tot de volgende blog en morgen gezond weer op. Liefs en dikke kus van je moesje en de groeten voor Ronald. Tot de volgende blog hoor

Jolanda

Een goed begin is het halve werk Co!!

Marianne

Ohwwww genieten....xx voor jullie

PeRi

Fijne reis schatjes. Maak weer mooie herinneringen!!

Tineke

Heerlijk eerste verhaal en mooie foto's. Genieten

Ed

Mooi om te lezen dat je nog het meest lijkt te genieten van de stok van Ronald..😇. Geniet lekker verder! 😘

mammaja

het leest allemaal zo heerlijk weg. Dat kan jij heel goed

Jan.

Zelfs ik heb genoten van het reisverslag. Halverwege ben ik even gestopt met lezen ik werd zo moe
van al dat lopen. Je weet ik ben ook een beetje slecht ter been en heb mijn wandelstok maar
naast mij neergezet. Zo kon ik iets vlugger lopen,en ben toch op de top van de Tafelberg terecht
gekomen. Wat een prachtig uitzicht !!

Joke vd H.

He gezellig weer....ik verheug me nu al op het volgende verhaal.

Ans

We genieten van jouw interesant en boeiend vacantieverslag. Prachtig zijn de foto's. Wij hier maar bibberen en jullie in de heerlijke zonneschijn is niet voor te stellen.

Carla

Leuk om allemaal weer te lezen, zodat t lijkt of we mee op pad zijn met jullie