Snor-en-Co.reismee.nl

Waterfront

Voor de wekker afliep was mijn lijf al klaar voor een nieuwe dag, want al waren de gordijnen dicht, het daglicht vulde onze kamer al lekker vroeg. Snor was iets minder snel, dus waren we de laatste toeristen die het ontbijt kwamen nuttigen. Het plan voor de vandaag lag gisteren al op tafel, want Snor is ZO vurig verbrand, dat een nieuwe portie zonnestralen momenteel ongewenst zijn. Het wordt dus een schaduwdag, en we laten ons einde van de ochtend weer afzetten bij het V&A Waterfront.

Het is een plek waar je gemakkelijk een hele dag kunt doorbrengen en dan NOG niet uitgekeken bent. Vooral voor Snor is het feest, wanwege een walhalla aan winkeltjes. We beginnen in de “foodmarket”, wat een ieniemienie uitvoering is van de versie in Rotterdam. Het gebouw is prachtig en herbergt kleine winkeltjes waar chocolaatjes, sushi, wraps, broodjes, smoofies (ja, ik schrijf het expres verkeerd :-)) en nog meer wordt verkocht. Keus te over. De tweede hal is meer voor de shopaholics onder ons. Beeldjes, kettingen, kleding, schoenen, kunst, en zelfs IK vond sommige kleine winkeltjes een feestje voor het oog, al leken sommige verkopers een stuk minder gelukkig met hun baan.

Al dat lopen vergt behoorlijk wat voor snor, en dus werden er regelmatig wat stops ingelast. Natuurlijjk wel met wat lekkers erbij. Ijskoffie met een stukkie appel/notentaart. Bobotieballetjes met wortelsalade, ijs met mango-framboos en/of koffie-smaak. Vakantie is top, eten moet toch, en we kopen straks onze kleding gewoon een maatje groter.

Bij de 2 oceans aquarium zijn we ook nog even binnengelopen. Best vermakelijk om even wat vissies te spotten, al leken sommigen wat gefrustreerd. Zo spotte ik in een grote kolom met visjes een paars exemplaar met oranje tandjes (heeel bijzonder). Het beestje zwom eindeloos rondjes met de snelheid van de Thalys. Het duurde dus even voor ik ontdekte dat die oranje dingen tandjes waren en niet zijn ogen. Al dat rondjes toeren lijkt me niet gezond, want nadat we alles bekeken hadden, was hij nog altijd rondjes aan het toeren.

Ook de kolom met Nemo-visjes was wat mij betreft wat dubieus. Honderden oranje exemplaren als een orgie bij en over elkaar, wrijvend met hun schubjes tegen elkaar en tegen een doorzichtige plaat. Die beestje horen volgens mij tussen de zee-anemonen te zwemmen ? In deze bak was zo goed als niets. Beetje zielig.

Haaien waren er ook, evenals kwallen. Wat een bijzondere stukken flubber zijn dat toch om te zien. Naast vissen was er een hok met pinguins. Om de toeristen te vermaken waggelden de beestjes, spiekend met hun kleine kraaloogjes, en luidkeels herrieschoppend, keurig tussen het poortje mensen door. Ik dacht er weer het mijne van.

Het rook trouwens best onfris bij dit verblijf dus was ik blij er weg te kunnen. Al met al was het een leuk uitje, maar als je het aquarium in Durban ooit hebt bezocht, stelde dit niet zo heel veel voor.

Na de winkels en de vissen zijn we terug naar een e-nor-rum overdekt winkelcentrum gegaan die we gisteren al gespot hadden. Hier waren luxe-artikelen voor mensen met teveel geld. Ondertussen waren we een beetje klaar met al dat geslenter, en zijn we eind van de middag stilletjes aan teruggegaan naar de taxi-standplaats. Er staat namelijk een Afrikaans diner op ons avondprogramma, en we willen graag nog even wat chillen voor we opnieuw opgehaald worden.

Om vooral geen achterstand te creeeren, tik ik alvast een stuk blog, zoek wat foto's erbij, en drie kwartier later ben ik klaar (een unicum) en staat de taxi ook alweer klaar. Een snel okselfrisje, tasje mee, en hop, naar "Gold". Een restaurant met dus enkel Afrikaans voedsel op het menu.

In de deuropening staan Afrikaanse dames en heren in hun kleurige kledij op ons te wachten . We gaan de sfeervolle ruimte in, worden naar boven begeleid, worden aan een tafeltje voor twee gezet en horen een ruimte verder een ritmisch feestje op de djembe. Ik spiek even in de andere ruimte, en ik zie een grote zaal vol toeristen aan lange tafels. En al die toeristen hebben een djembe op schoot en volgen een half uurtje "trommelles". Gezellige boel, en je gaat er toch een beetje van meewiebelen.

na een klein kwartiertje is er rust en worden we toegesproken door een dame. Zij vraagt of ze onze snuitjes feestelijk mag versieren en tja … we zijn er nu toch, dus kom maar op. Lelijker kan ik er niet van worden. Ook Snor laat zich toetakelen en met de strepen en stippen op ons hoofd beginnen we aan ons avondmaal. 14 verschillende Afrikaanse gerechten krijgen we opgediend, en vooraf vraag ik me af …. hoe ga ik dat opkrijgen. we hadden al ZOveel gegeten.

De porties waren natuurlijk niet groot, maar 14 kleine gerechten, zijn er nog altijd best veel als je nog weinig trek hebt. Vol goede moed beginnen we. En het is zalig ! Brood met een yoghurtdip, knapperig deeghapje met lam en springbok, rijst, viscurry, kippenvleugeltjes, garnalensnackje, en en ….. nou ja. VEEL ! En lekker ook !!

Naast al dat eten werd er ook vol overgave traditioneel gezongen, getrommeld en gedanst. Tot 3x toe kwamen ze met een groepje vrouwen en mannen naast ons tafeltje staan. De billen werden geschud, de emoties werden bezongen, er werd gesprongen en gedanst. We waren onder de indruk. Net als de andere ruimtes die er in dit restaurant waren. Overal klonk luid gejoel, applaus. En terecht. het was Ge-wel-dig ! Fan-tas-tisch !

En nu ... zijn we terug op het thuishonk. Volgevroten en geen pap meer kunnen zeggen. Ik gok dat ik zelfs het ontbijt nog over kan slaan morgen. Maar WAT een afsluiter van deze dag. TOP !!

Carla

Heerlijk om te zien dat jullie zo genieten ! Toppppppp :)

mammaja

Wat een bof, dat jullie het zo fijn hebben, dat moet je toch allemaal maar afwachten. Jullie zijn blij
dan zijn wij het automatisch ook. Kus van mij en veel plezier. Tot je volgende blog dan maar. Dat duurt
weer een hele dag. dat is best lang. Veel plezier daar en pluk de dag. je moeder Maja

Joke

Ohhhh, Snor verbrand... goed smeren Co ! En voor de volgende zonnige reis even Vision factor 30 inslaan...
Maar het was toch een leuke dag !!